PROgenk wil invoering sms-parkeren

“Tijdens de gemeenteraad van 21 jan. 2010 vraagt PROgenk aan het stadsbestuur om het SMS-parkeren te introduceren” aldus Patrick UMINSKI.

De cijfers in Hasselt bewijzen het : sedert de introductie van sms-parkeren in Hasselt (zomer 2007) zijn tot op heden reeds 227.228 sms-parkeertransacties genoteerd. In vergelijking met 2008 valt er in Hasselt in 2009 een spectaculaire stijging van ong. 20% aan sms-parkeertransacties te noteren. Een teken dat het sms-parkeren wordt gesmaakt door de gebruikers.

“Een sms-parkeertransactie versturen kost 0,15 eurocent. Een kleine kost die je snel hebt terugverdiend. Immers hoe vaak betaal je nu voor één of twee uren parkeren en ben je vroeger weg. Of je hebt geen gepaste muntstukken. En daar schuilt nu net het belangrijkste voordeel van het sms-parkeren in : je betaalt enkel voor de effectieve tijd dat je parkeert” besluit Patrick Uminski.

Hoe werkt het SMS-parkeerbetalingsysteem ?

Heel eenvoudig. De gebruiker moet enkel de parkeerzone (duidelijk aangeduid op de parkeerautomaat (bv. GENK01, GENK02, …) samen met zijn nummerplaat SMS’en naar het nationaal vier-cijferig telefoonnummer 4411 dat eveneens duidelijk op de parkeerautomaat staat vermeld. Bij vertrek stuurt de parkeerder een ‘stop’ berichtje (“Q”), naar 4411. Vergeet de gebruiker echter dit stopberichtje, dan stopt het systeem automatisch de tijd wanneer de maximale parkeertijd voor de parkeerzone bereikt is. Gemakkelijk dus:

1. parkeer je auto

2. stuur een berichtje

3. betaal via SMS bij het wegrijden door het sturen van een sms “Q”

Het verschuldigde parkeergeld wordt verrekend via de GSM-factuur van de mobiele telecomoperator of via een aparte parkeerfactuur die je via internet, PC banking, kredietkaart, of eenvoudige overschrijving kan betalen op het einde van de maand. Voorlopig werkt de afhandeling van de parkeergelden via de GSM-factuur/belkrediet enkel voor Proximusklanten. Verwacht wordt dat Mobistar en Base op korte termijn zullen volgen. Voorlopig wordt dit euvel opgelost via een aparte facturatie van de parkeergelden door Mobile-for, nadat een Mobistar- en Baseklant zijn facturatiegegevens heeft overgemaakt aan Mobile-for. Bovendien krijgt iedere gebruiker toegang tot een persoonlijke webpagina waar de parkeerhistorie, de instellingen en de factuur kunnen geraadpleegd worden.

De controle op straat door parkeerwachters van het parkeerbedrijf gebeurt via de handterminals. Op enkele seconden kan vastgesteld worden of de bestuurder van het voertuig al dan niet per SMS heeft geparkeerd.

Wat zijn de voordelen van 4411 SMS-parkeren ?

  • Je hebt geen gepast kleingeld meer nodig;
  • Je hoeft niet op voorhand in te schatten hoeveel parkeertijd je nodig hebt;
  • Je betaalt alleen voor de effectieve parkeertijd;
  • Je wordt verwittigd per SMS als je maximale parkeertijd ten einde is;
  • Je kan voor vrienden betalen als zij geen kleingeld op zak hebben door hun nummerplaat te SMS’en met de correcte parkeerzone;
  • Je vermijdt het risico een retributiebon op te lopen vermits je auto via SMS wettelijk geparkeerd blijft tot je het ‘stop’ signaal stuurt bij het wegrijden (zolang je de maximale parkeertijd in bepaalde zones respecteert);
  • Ook andere steden tonen interesse voor deze vorm van parkeren.

 

Wat zijn de kosten van 4411 SMS-parkeren?

  • De tarieven voor 4411 SMS-parkeren zijn dezelfde als bij de traditionele betalingsmethoden aan de parkeerautomaat. Wel kan je dankzij 4411 SMS-parkeren vermijden om teveel te betalen wat niet altijd mogelijk is met muntstukken die je vooraf moet betalen.
  • Deze nieuwe vorm van 4411 SMS-parkeren brengt geen lidgeld of inschrijvingskosten met zich mee. De communicatiekosten per SMS zijn beperkt (€0.15) en hierdoor geen drempel om optimaal te genieten van alle voordelen van 4411 SMS parkeren.
Advertenties

Geplaatst op 13/01/2010, in Uncategorized. Markeer de permalink als favoriet. Reacties staat uit voor PROgenk wil invoering sms-parkeren.

Reacties zijn gesloten.

%d bloggers liken dit: